Nieuwe Fiat Doblo ademt ruimte

De familie- en bedrijfsvriendelijke Fiat Doblo krijgt een vervolg. Fiat introduceert een nieuwe generatie van dit staaltje family space, waarin maximaal zeven personen en bagage zo ruim mogelijk worden vervoerd.


fiatIn vergelijking met de vorige Doblò -waarvan er een miljoen van zijn verkocht- is de nieuwe versie compleet veranderd qua design, motoren en technische specificaties. De nieuwe Italiaan heeft nog steeds de kenmerkende hoge wielkasen en forse neus, en is nu nog beter ingesteld op zijn functie als luchtige vervoerder. Zo nam de wielbasis toe naar 2.76m en meet de bagageruimte 790 liter. En moet het echt bont worden, dan kunnen de stoelen niet alleen worden omgeklapt, maar ook uitgenomen worden. Fiat belooft dat dit een eenvoudig klusje is.

Niet geheel onbelangrijk is de vooruitgang onder de motorkap. Met de 1.3 Multijet diesel (90 pk) wordt een CO2-uitstoot van 129g/km gegarandeerd, wat fors lager is dan voorheen. Sterkere diesels zijn leverbaar in een 105 en 135 pk-variant. Benzinerijden kan ook, met de 1.4 16V 95 pk. Later komt daar een milieuvriendelijke bi-fuel Natural Power versie (aardgas en benzine) bij en een dieselmotor welke gekoppeld zal zijn aan een gerobotiseerde versnellingsbak. En omdat alle kleine beetjes helpen, is een start-stop systemen bij de nieuwe Doblo ook van de partij.

Het veiligheidspakket is passend opgewaardeerd; het bestaat uit ABS met EBD, ESP met hillholder en voor- en hoofd/zij-airbags. Luxe als automatic climate control, cruise control, parkeersensoren, een Blue&Me handsfree systeem en het Blue&Me TomTom navigatiesysteen staan de bestuurder (naar wens) eveneens ten dienst.

De Fiat Doblo is er voor de ondernemers ook als Cargo. Ook deze variant – met korte en lage wielbasis of verhoogd dak - profiteert van de toegenomen afmetingen dankzij een grotere laadvloer. Uiteraard heeft de Cargo schuifdeuren om het maximale laadvolume van 4.2m3 en 1000kg laadvermogen mogelijk te maken. De nieuwe Doblo modellen zijn beschikbaar vanaf half januari 2010.

« Terug