Facelift en nieuwe motoren voor BMW 3-serie Coupe en Cabriolet

In het voorjaar is het dan zo ver. Naast de komst van de compleet nieuwe 5-serie presenteert BMW de gefacelifte versies van de 3-serie Coupe en Cabriolet. De tweedeursvarianten volgen ruim nadat de 3-serie sedan en Touring zijn bijgepunt, maar het resultaat mag er zijn. Tegelijkertijd doen nieuwe motoren voor de gehele range hun intrede.


bmwHet feit dat de tweedeursvarianten van de 3-serie vanaf dit voorjaar worden bijgepunt, laat zich verklaren door het moment van introductie. De 3-sedan en Touring hebben altijd het voortouw in de familie, de Cabriolet en Coupe volgen traditioneel daarna.

De BMW 3-serie Cabriolet en Coupe zijn de liefhebbersedities binnen de 3-familie en hebben uit Beieren hun eigen identiteit meegekregen. De facelift verandert daar niets aan, opnieuw hebben de designers weer de pen net even anders ter hand genomen, met een elegant en sportieve nadruk. Dat zien we ten eerste aan de voorzijde, waar BMW nieuwe bumperprofielen heeft toegepast. De grote, brede luchtinlaat en de bredere niergrille vormen hierbij de belangrijkste vernieuwing. Daarbij zijn ook de achterlichten en koplampen opnieuw 'ingevuld', geschikt gemaakt voor nieuwe lichttechniek. Voortaan heeft elke Coupe en Cabriolet ook bi-xenon. Het plaatje is compleet met hertekende spiegelbehuizingen en een ander palet carrosseriekleuren. In de cockpit is de update kort en krachtig: op nieuwe ledersoorten en -kleuren na blijft alles bij het oude.

Nieuwe motoren
Onderhuids zijn alle motoren geschikt gemaakt voor de Euro5-emissienorm. Tegelijkertijd heeft BMW nieuwe instapmotoren klaarstaan, met onder meer de 318i tweelitermotor met 143 pk. De Coupe snelt met deze viercilinder in 9.1 seconden naar 100 (Cabriolet: 10.3) en haalt maximaal 210 km/u. Het verbruik varieert van 6.3-6.6l/100km. Aan de top van de Cabriolet en Coupe staat de nieuwe 335i motor, die debuteerde in de 5-serie GT. De drieliter zescilinder heeft voortaan een enkele turbo, die dankzij TwinPower Technology en Valvetronic klepbediening goed is voor 306 pk en 400 Nm. Dat is weliswaar minstens zo krachtig als zijn dubbel geblazen voorganger, maar daar staat wel een lager verbruik tegenover; 8.4l/100km. (Coupe) Bovendien is al die trekkracht nog eerder op stoom, vanaf 1200 toeren zit de sleur er maximaal in. De prestatiecijfers spreken boekdelen: 0-100 in 5.5 seconden en een top van 250. De verbruiks- en prestatiewinst is evengoed te danken aan de nieuwe zeventrapsautomaat met dubbele koppeling, voor nog snellere schakelingen en een sportieve beleving.

Nieuwe diesels zijn er in de vorm van de 320d (184 pk/380 Nm) en de zescilinder 325d (204 pk/430Nm), motoren die ook naar de nieuwe 5-serie hun weg hebben gevonden. Ze hebben beiden meer vermogen dan hun voorgangers en zetten daar een lagere brandstofconsumtpie tegenover. De 320d verbruikt 4.7l/100km en voor de 325d - met standaard zestrapsautomaat - geldt 5.7l/100km als opgave.

De 320d BluePerformance is een nieuwe EU6-dieselmotor in het palet, maar wordt alleen in de sedan en Touring geleverd. Verder vormt de 316d tweeliter diesel met 115 pk speciaal voor de Touring de nieuwe basisdiesel. Tot slot wint de 318d motorisering nog 20 Nm aan kracht (nu: 320 Nm), deze oliestoker blijft echter als vanouds voorbehouden aan de sedan en Touring.

« Terug